среда, 11 февраля 2015 г.

Урок – тренінг. Застосування нестандартних форм навчання. Структура тренінгу.

Якість навчально-виховної роботи  складається із багатьох факторів і охоплює глибоке коло проблем, що стоять перед педагогом.  Але головною з них є постійне вдосконалення уроку. Кожному уроку потрібна відмінна підготовка, сучасні методи, висока якість. А кожному учню потрібні глибокі і міцні знання та вміння – це вимоги сьогоднішнього часу. З уроку починається навчально-виховний процес, уроком він і закінчується. Усе інше відіграє хоча й важливу, але допоміжну роль, доповнюючи й розвиваючи все те, що закладається на уроках. Кожний новий урок – це сходинка в знаннях  і розвитку учня, новий внесок у формування його розумової й моральної культури, у розвиток ключових і предметних компетентностей. Урок являє собою живу, рухливу, процесуальну систему, що постійно змінюється й удосконалюється. Урок, як основна форма навчання, постійно зазнає змін.
Реформування освіти в Україні зумовило широке впровадження у навчально-виховний процес нових педагогічних технологій. Сьогодні, в процесі бурхливого розвитку освіти, у ході запровадження компетентнісно-орієнтованого навчання виникає потреба по-новому подивитися на сучасний урок, на його структуру, форми, технології проведення. Висока якість уроку досягається саме завдяки використанню нестандартних технологій: одним із таких є урок – тренінг. Тренінг – це продуктивний і цікавий процес. Загалом слово тренінг походить від англійського «to train», що означає «навчати, тренувати», тренінг – це  одночасно цікавий процес пізнання себе та інших, спілкування, ефективна форма опанування знань, інструмент для формування умінь та навичок, форма розширення досвіду. Тренінг – це форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою та із тренером, розкриття власного «Я», дотримування правил поведінки в групі, застосовування хвилинок розвантаження для відновлення активності учнів.      .
Позитивні можливості уроку-тренінгу звичайно великі, бо створюється доброзичливе емоційне налаштування у групі – класі, а також можливість виражати свої почуття, думки (кожна думка має право на існування); учні вчаться працювати в команді, розвивають почуття внутрішнього контролю,  уяви, практичних навичок. В процесі роботи знижуються негативні емоційні стани та їх прояви.
 Урок -  тренінг орієнтований на запитання та пошук, на рівень та обсяг його компетентності учня та гармонійного поєднання всіх складових здоров'я (фізичної, соціальної, духовної, емоційної та інтелектуальної). В процесі роботи необхідно створювати ігрові моменти, що покликані не розважати, а допомагати у навчанні.
Уроки-тренінги забезпечують підвищення комунікативного аспекту навчання, розвивають абстрактне, логічне мислення учнів. Процес закріплення, повторення, узагальнення знань стає більш творчим, обдуманим, і всі знання на основі життєвих навичок.
Навчально-виховну  роботу планую відповідно до вимог навчальних  програм предмета «Основи здоров’я», формую життєві компетентності, особистості на  засадах    розвитку життєвих навичок відповідно до Державного стандарту базової та повної      загальної середньої освіти, Концепції формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у  дітей та молоді. Організовує навчальний процес із урахуванням вікових  інди-відуальних та особистісних особливостей учня.  Особистим прикладом утверджує здоровий спосіб життя, повагу до принципів загальнолюдської моралі.
В своїй роботі користуюся інтерактивними методами навчання,  тренінговою технологією навчання, сучасними методами оцінювання навчальних досягнень учня. Формую в учнів свідоме ставлення до свого життя та здоров’я, здорового способу життя на основі розвитку життєвих навичок.  На уроках використовую методи навчання, що ґрунтуються на активній участі всіх учнів : обговорення, мозковий штурм, рольові ігри, дискусії, інтерв’ю, розгляд і аналіз окремого випадку, робота в групі,  розв’язування проблеми. Формую в учнів навички самостійного добування знань, самооцінки і контролю стану і рівня здоров’я. Проводжу роботу з виділення в змісті виученого  матеріалу найголовнішого та його безпосереднього засвоєння на уроці. Відпрацьовує практичні дії при вивченні кожної теми. На уроках використовую наочність, технічні засоби навчання (мультимедійний проектор); міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки.
            Для успішного впровадження предмету «Основи здоров’я»  мною  обладнано кабінет для проведення тренінгів, який забезпечений   стільцями для роботи в колі. Стіни в кабінеті максимально використовуються як робочі поверхні. На стіні є годинник для контролю за дотриманням регламенту під час тренінгу;  довідкова  література для учнів. Плакати : «Правильна постава», «Номери телефонів екстрених служб», «Пожежна безпека»,  «Ростомірка»,  «Надання першої медичної допомоги», «Права дитини» тощо. В шафах зберігаються  всі  необхідні  матеріали  для  проведення тренінгів та  роботи учнів, виготовлені після вивчення тем.
У своїй практиці зрозуміла, що урок – тренінг допомагає краще розпізнати індивідуально кожного учня, дізнатися емоційний стан  учнів  під час уроку. Фантазувати стосовно уроку з елементами тренінгу може кожен вчитель самостійно, чим більше творчо до цього підійде тим сильніше буде віддача, звісно враховуючи вікові норми кожного учня.
На тренінгу втрачають силу багато правил, яких учні звикли дотримуватися на звичайному уроці (вставати, коли відповідаєш; сидіти за партами; не пересідати). Однак ця форма роботи має свої правила. Перше з них – учасники самі виробляють і беруть добровільне зобов’язання дотримуватися певних правил (не запізнюватися, не перебивати, бути доброзичливим, толерантним, активним та ін.). Учні справді не сидять за партами, вони сідають півколом або колом, щоб добре бачити одне одного і вчителя, який сидить поруч. Викладач не домінує, а лише спрямовує діяльність групи. Для цього, наприклад, існує правило, що на тренінгу всі учні звертаються один до одного на ім’я. Це допомагає налагодити контакт з групою й усунути психологічні бар’єри.
Тренінг як форма педагогічного впливу  передбачає використання активних методів групової роботи. Саме тому тренінги дуже подобаються учням і створюють у них відчуття свята, хоча під час їх проведення можна навчитися і збагнути набагато більше, ніж під час класичного уроку.
     Сьогодні  дуже важливо для людини діяти ініціативно, творчо в будь-яких обставинах – цей соціальний запит відповідає потребам учня бути незалежним, щоб знати і мати можливість використовувати  свої можливості.  
Отже, інноваційне навчання у вигляді уроку-тренінгу має чітко структуровану основу. А інноваційні методи, що застосовують під час проведення тренінгу, передбачають використання системи прийомів, спрямованої головним чином не на повідомлення готових знань, а на організацію умов для самостійного одержання знань у навчальному закладі.

Структура  уроку – тренінгу
І. Вступна частина.
1.Знайомство
Мета: сприяти знайомству учасників за допомогою: особистих речей, в процесі виконання спільної справи, переживання якоїсь ситуації, створення комфортної атмосфери для подальшої роботи.
2. Очікування
Мета: сформувати свої висловлювання про очікування від уроку тренінгу, що намагається дізнатися та навчиться.
3. Створення або повторення правил роботи на уроці, роботи в групі.
Мета: забезпечення сприятливої атмосфери для навчання.
ІІ. Основна частина.
1.Теоретична (міні - лекція,    бесіда,   диспут, презентація, дебати)
Невелика за обсягом теоретична інформація дає змогу учасникам сформувати певну структуру, в яку вони закладатимуть свої ідеї, узагальнуватимуть свій досвід. Говорити треба простою і зрозумілою мовою, недовго. Важливо не перетворювати викладений матеріал на лекцію, а намагатись залучати всіх членів групи до обговорення основних моментів запропонованої теорії. 
2.Практична (мозковий штурм,  робота в парах,     тести,  ігри в    групах)
Дає змогу всім учасникам діяти, практикувати навички співробвтництва, міжособистісного спілкування, обмін інформацією.
ІІІ. Заключна частина.
1.Рефлексія(обговорення). Підведення підсумків
Мета:забезпечити зворотній зв'язок щодо основних моментів вивченого матеріалу. Зворотній зв’язок з очікуванням.
2.Прощання
Мета: забезпечити гарний настрій по завершенню тренінгу (компліменти, посмішки, побажання)
Вправи рухавки
Рухові вправи є обов'язковою частиною будь-якого тренінгу. Окрім того, що вони активізують психофізіологічні процеси організму, підвищують увагу учасників, сприяють створенню невимушеної довірливої атмосфери тренінгу, певні рухавки демонструють  форми й методи фізичної активності, які варто застосовувати в житті постійно.
Рухові вправи можуть виконуватися в різних формах - у парах; усіма учасниками групи, які стоять колом; усіма учасниками групи, які хаотично пересуваються в приміщенні тощо. Основне завдання тренера щодо рухавок - дати учасникам чітку інструкцію та стежити за дотриманням умов безпеки під час виконання вправ.


Комментариев нет:

Отправить комментарий